Nasi Dagang made by Kedahan

Assalamualaikum....kembali menulis di ruangan ini.. Hari ni just nak share resipi Nasi Dagang yang saya buat baru-baru.. Mungkin tidak sama dengan orang kelantan, tapi inshaAllah rasa masih sama.. Tak pernah pun buat Nasi Dagang seumur hidup. Selalu saya beli aje, tetapi disebabkan adik saya terlajak belikan beras nasi dagang sebagai beli buah tangan ketika berada di Kelantan. Maka terpaksalah belajar cara nak buat.. Punya la cari resipi kat group masakan di facebook tetapi kebanyakan gunakan rempah nasi dagang, saya ambil je resipi yang ada, saya olahkan mengikut cara saya...mungkin cara saya tidak sama dengan resipi asal. Tapi rasanya MasyaAllah sedap, betul² macam makan di Kelantan.. Di bawah resipinya:
Nasi dagang kelantan
2 1/2 pot beras nasi dagang
1 pot beras pulut(rendam kedua² beras ni semalam)
santan cair
santan pekat
bawang merah dlm 3@4 ulas mayang halus
halia mayang halus dlm 1 1/2 inci
1sdb halba
garam
gula

Cara²:
Tapis dua² beras, kukus terlebih dahulu, sementara itu panaskan santan pekat dgn garam dan gula, jangan smpai pecah minyak. Bila dah agak mengelegak masukkan  bawang, halia dan halba. Kemudian ketepikan.
Setelah pulut nampak sedikit masak, tuang beras tersebut dlm bekas besar dan gaul dgn santan cair . Kemudian kukus semula. Setelah  beras sudah agak kembang angkat ke dalam bekas besar tadi dan gaulkan semula dgn santan pekat yang telah dicampurkan tadi,setelah sebati kukus semula, kukusan ketiga tidak perlu lama,tengok nasi jadi berkilat boleh matikan api dan kemudian sejukkan
Gulai Ikan Tongkol
bahan
1 ekor ikan tongkol(yg besar)
rebus terlebih dahulu ikan tongkol dgn ayam keping dan garam. Lebihkan air, air rebusan itu akan digunakan dalam kuah gulai nanti,sy rebus semalam, pagi ni baru buat.

bahan tumis
bawang merah dlm 8ulas
bawang putih 3 ulas
kunyit hidup
lengkuas
sedikit ketumbar yg disangai
kisarkan semua

bahan lain 
cili kisar
1 paket serbuk kari ikan babas
asam keping
gula gerek 1 keping
garam
cili api merah/hijau
telur rebus
santan
minyak

cara buat
Tuang minyak. Tumis bahan yg telah di kisar,  lepas tu masukkan cili kisar dan serbuk kari masak hingga pecah minyak, saya punya cara saya biarkan 5 kali pecah minyak, setiap kali pecah minyak saya masukkan air rebusan ikan, sampailah 5 kali pecah minyak. Selepas itu masukkan santan dgn air rebusan ikan, masukkan gula gerek, garam dan asam keping saya letak 2 keping saja sebab air rebusan ikan dah masam. Masak sampai mengelegak dan pecah minyak, lepas tu boleh la masukkan ikan tongkol. Reneh seketika lepas tu masukkan cili api dgn telur, bila dh pekat ,boleh la tutup api.

Acar
timun
carrot
bawang
cuka
gula
garam

Gaulkan kesemua bahan.. Dan selesai..

Comments