Choc Moist Cake

Assalamualaikum, Selamat malam ...
Malam ini saya cuma hendak share resipi "Choc Moist Cake" yang sangat-sangat sedap dan  kurang manis. Alhamdulillah hampir 10 tahun saya menggunakan resipi ini tanpa pernah beralih ke mana-mana resipi lain. Resipi ini jugalah saya gunakan untuk membuat doorgift "Choc Moist Cake" saya satu ketika dahulu. Beribu-ribu unit terjual dengan menggunakan resipi ini. Terima kasih banyak-banyak kepada Kak Fida Myresipi. Ini resipinya:

Sumber : Myresipi (Kak Fida)

Bahan A :-
300 g susu sejat/cair (dalam tin) = ( 1 1/4 cwn )
275 g mentega/majerin (1 cwn + 1/8 cwn)
270 g gula halus ( 1 1/4 cwn ) saya letak 250g

Bahan B :-
3 biji telur - pukul ringan dengan garfu
1 sk esen vanilla
Bahan C :-
185 g tepung gandum ( 1 2/3 cwn )
100 g serbuk koko ( guna 80g pon ok) = ( 3/4 cwn + 1/8 cwn )
3/4 sk bicarbonate soda
3/4 sk baking powder

Cara menyediakan dan memasak:

-Ayak bahan-bahan C ke dalam sebuah mangkuk.-Masak bahan-bahan A hingga larut dan biarkan suam dan masukkan bahan-bahan B dan kacau rata.-Tuang campuran susu ke dalam campuran tepung sambil digaul hingga sebati. -Tuang adunan ke dalam loyang yang dialas kertas dan sapu minyak/mentega. -Tutup loyang dengan alum. foil dan kukus selama 45 min. dengan api sederhana. -Sejukkan kek dan hias dengan topping pilihan.

Topping
Dark Choc Berlys
Whipping Cream
Butter

Choc Moist Cake versi mini 
Siap letak topping Choc Ganache

Comments