Koey Teow Kungfu

Assalamualaikum dan selamat malam,  malam ni baru berkesempatan untuk mengarang di blog saya ini. Rindu rasa zaman mula-mula saya ber'blogging , rajin sungguh saya update blog saya. Yelah dulu kerja makan gaji, masa terluang tu agak banyak jadi sempatlah untuk saya mengarang. Tapi bila dah kerja sendiri ni,masa tu agak terhad . Balik rumah saja terus tidur, saya sudah makin kurang update blog saya. 
Alhamdulillah blog saya ini juga membantu saya menjana perniagaan saya, kebanyakan pelanggan doorgift saya menggunakan platform ini untuk mencari doorgift perkahwinan atau majlis-majlis keraian mereka. Syukur sangat-sangat walaupun saya sudah kurang mengambil tempahan doorgift  tetapi pelanggan masih ada yang mencari di blog saya. Bermula dari tahun lepas saya telah mengambil alih sepenuhnya perniagaan ayahanda dan bonda saya. Saya sudah kurang mengambil tempahan doorgift,kek,biskut dan puding. Sepenuh masa saya hanya tumpukan untuk perniagaan sejuk beku serta menerima tempahan Kuih Cara Goreng, ada sesiapa pernah makan kuih cara goreng tak ? sesiapa yang rasa sekali pasti akan cuba lagi makan kuih cara goreng. Oklah melalut pulak saya, untuk hari ini saya nak berkongsi resipi Koey teow Kungfu yang sangat² sedap. Resipi dibawah ya..

KOEY TEOW KUNGFU

KOEY TEOW

koey teow
1 biji telur

-Panaskan minyak dalam kuali. Guna minyak yang banyak ye baru la telur tu garing.
-Satukan telur dan koey teow.
-Masukkan bancuhan tadi ke dalam minyak dan goreng hingga garing

KUAH
6 ulas ulas bawang putih
2 biji cili api - diketuk
2 sudu besar sos tiram
air secukupnya
sedikit bancuhan tepung jagung
kiub pati ayam
sayur sawi
lobak merah
jagung muda
Lada benggala
Batang saderi
Tomato ceri
isi ayam - potong dadu
Bebola ikan @ ayam
lada sulah
garam
sedikit gula 
1 biji telur dikocok


-Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih hingga wangi
-kemudian masukkan isi ayam ,cili api dan sos tiram
-kemudian masukkan air secukupnya. Masukkan semua bahan lain kecuali bancuhan tepung jagung
- bila semua sayur dah layu sedikit boleh masukkan telur dan bancuhan tepung jagung. Jangan cair sangat dan jangan terlalu pekat. Masukkan sikit² hingga dapat kepekatan yang dikehendaki. 
-kemudian tuangkan atas koey teow yang telah digoreng bersama telur tadi.

Comments