Sunday, November 25, 2012

Tutorial:Roti Sardin Gulung Ala Michelin

Salam
Permintaan dari Angah yang betul2 lama tertunggak, kesian kat dia, ngidam nak makan roti sardin gulung ni.. Angah siap bagi nama Roti Michelin, dia teringin sangat2 nak tau cara macam mana bole jadi macam Michelin tu.. Meh angah hari ni, aku bagi tutorial macam mana nak buat roti Sardin Gulung .


1. Sediakan roller Biskut Tart Gulung
2. Kukuskan roti selama 4 hingga 5 minit- aku prefer guna roti Gardenia.
3. Roll kan roller tadi di atas roti yang telah dikukus.
4. Setelah itu, diterbalikkan permukaan roti tersebut.
5. Letakkan inti sardin diatas permukan yang rata.
6. Mula untuk menggulung roti tersebut dan gamkan dengan menggunakan bancuhan tepung gandum yang dicampur dengan air.

Tadaaaa......
Dah siap gulung
Siap untuk digoreng
ni yang siap digoreng, xkan serap minyak tau, sebab kite dah kukus, bila goreng rapuh tau, kalo goreng pagi petang msih rapuh.. Ni resepi dari Kak Sal cuma aku modified skit inti dalam tu.

Resipi inti
2 biji kentang dipotong dadu
1 tin sardin
2 labu bawang besar dimayang
6 biji cili padi
sedikit garam
1/2 kiub pati bilis
limau nipis
sedikit minyak

cara
letakkan minyak ke dalam kuali sehingga panas
masukkan kentang, goreng sehingga kentang layu
masukkan sardin dan kuahnya
perahkan limau nipis dan masukkan garam dan kiub pati blis
bila dah mula mengering tutup api dan masukkan bawang besar yang dimayang beserta dengan cili padi.

2 comments:

Angah said...

waaa,terima kasih ann,trpeningjugak aku dopk pikiaq,rupanya guna penggolek tart ka..haha...aku puaih dokpikir hang gun atali ka pa ka....terimakasih terimakasih kerana membuat saya tidak tertertunggu2 lagi haha....

ZurHeritage said...

tu diaaa hang ingt kena ikat ka..hahaah xpa2, kesian kat hang sbb lama menunggu, akhirnya dapat jgak hang tau rahsia, rahsia dah terbongkar....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...