Majlis Kenduri Kesyukuran dan Aqiqah Muhammad Adam

Salam
Aku kembali mengemaskini blog aku, sekarang ni aku  dah kurang mengambil tempahan, rasa kesihatan kurang mengizinkan sedikit, terpaksa menolak beberapa tempahan. So kuranglah nak "update" pasal tempahan ni. Mungkin selepas ni, tempahan akan dibuka kembali. Hari ni just nak cerita pasal kenduri kesyukuran dan Aqiqah anak sedara aku(buat kenduri kecik-kecik je). Walaupun memenatkan tetapi sangat berbaloi rasa puas hati sangat2, coz dapat siapkan ape yang dirancang di kepala ni.. Sehari sebelum Kenduri berlangsung, rambut Muhammad Adam telah dicukurkan...kesian pulak tengok kepala Adam dibotakkan, tetapi Adam kan goodboy, akhirnya selamat jugak Adam dibotakkan walaupun mengambil masa yang lama..hehhehehe....
macam-macam aksi Muhammad Adam ni..last2 botak jugak..Alhamdulillah, lepas je bercukur rambut tidur lena dia, mungkin sebab kepala dah jadi ringan, tido pun lena ja....

Sehari sebelum kenduri kecil kami berlangsung, aku sempat siapkan beberapa hidangan untuk kenduri tu.. Tapi sayang seribu kali sayang, dek kerna terlalu sibuk menyiapkan hidangan sampai terlupa nak ambik gambar, tapi xpela, asalkan tetamu yang datang berpuashati dengan menu yang disediakan.Antara menu yang ada sempat aku buat hari tu adalah seperti di bawah ni:
1.Mee Rebus 
2.Spagetti 
3.Rendang Ayam dan Rendang Daging
4.Pulut Kuning
5.Aneka Muffin : Chocolate chips Muffin , Nestum with Chocolate chips Muffin dan Orange mixfruit muffin.
6. Kek Buah
7.Puding Laici kastard

Menu utama, order je, mak order Nasi Bukhari dan berlaukkan Ayam kuzi, Gulai daging dan tulang dengan kentang, acar timun serta ada buah tembikai. Aku sempat juga tempah ketupat untuk majlis tersebut serta aneka kuih muih tradisional.


Pada majlis tersebut dimulakan dengan Tahlil dan diikuti dengan Tahnik Muhammad Adam b. Muhammad Firdaus .Tahnik maknanya menggosok kunyahan kurma dengan telunjuk kanan pada gusi dan langit-langit bayi yang baru lahir. Gerakan ke kiri dan ke kanan bahagian dalam mulut bayi hendaklah dilakukan dengan lembut sehingga sampai manisan kurma itu ke semua bahagian dalam mulut. Jika tidak ada kurma (tamar), boleh juga digunakan benda-benda manis lainnya seperti madu. Alhamdulillah, majlis Kenduri Kesyukuran dan Majlis Aqiqah berjalan dengan lancar. Ramai betul tetamu yang datang, terima kasih kepada yang bertandang ke rumah kami. Harap-harap semua tetamu yang hadir berpuashati dengan juadah yang disediakan. 


Imam Surau Al Falah sedang mengosokkan kurma di bibir Adam

 Tempat hidangan disediakan

Antara tetamu yang hadir
Hepi Adam yeee... maklumla dok atas riba untie Mas... 
sama tak senyum Mak long Adam ngan Adam


Comments

Shaiful Zaidi said…
salam ziarah...meriahnya kenduri kesyukuran.
ZurHeritage said…
Shaiful Zaidi
terima kasih sudi bertandang di sini...Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar..