Projek Cupcakes Bersama Adik Manja

Sabtu baru2 ni, aku dengan Adik Manja planning nak buat Cupcakes, actually aku ngan adik manja bukan minat sangat nak makan cupcakes ni, tapi dek sebab keinginan Adik Manja nak men"Decorate" cupcakes, kami buat ajalah.. Adik kata kalo siap kita bagi ja kt DIYA anak jiran sebelah yang begitu suka kt mak aku.. asal nampak mak.. mesti die pagill.. Mak cik Endon....hehehehehe.. mak pun suka layan Diya, maklum la, anak semua dah besar, layan anak jiran jeeela.....untuk cupcake aku guna je adunan Vanila Cupcake yang mudah... Adik Manja excited giler nak men'Decorate" cuppies ni.,,,hahaha.. tengoklah hasil tangan adik Manja dengan aku..hahahha.. Ok kan!!!!... xdelaa expert... baru intermediate..hahahahhah, kire dah boleh ... tapi icing die kurang kental, sbb terlebih ckit butter.. eemmm kat bawah ni, aku sertakan resipi cupcakes k.....
   
Vanila Cupcakes
Sumber: miss_ad@myresipi.com


Bahan-bahan

 150 g mentega
185 g tepung naik sendiri
150 gram gula kastor
1/2 sudu teh soda bikarbonat
3 biji telur
1 sudu teh vanilla

Cara-cara

Pukul butter dan gula hingga kembang
Masukkan telur sebiji demi sebiji dan esen vanilla
Masukkan tepung yang dicampur dgn soda bikarbonat. Adun sebati
 Susunkan kertas kek cawan kedalam acuan.(aku letak dalam cup kertas keras)
 Masukkan adunan hingga 3/4 penuh
Bakar selama 10 minit dgn suhu 180 C- aku guna api atas bawah.. aku letak suhu 160C coz aku nye oven kalo panas sangat alamat hangit bawah dulu laa...so lambat sikit la masak 




Resipi Icing
Sumber: Chef Kolej Komuniti Teluk Ayer Tawar Penang

Bahan-bahan
250g Krim Wel
100g Butter
100g Gula icing
1 1/2 susu Pekat

Cara-cara
Pukul Krim Wel hingga kembang
Masukkan butter dan gula icing
Akhir sekali masukkan susu pekat manis.
Masukkan warna yang anda suka... aku pilih Pink Rose



Comments

Afnie Abdullah said…
comel2 je kan..suka tengok..
ZurHeritage said…
heheheh.. jom cuci mateee... cupcakes...
Anonymous said…
Salam..tumpang tnya..Krim well tu yg shortening ke?