Kenangan Di SKBL

Salam Semua...
Tetiba aku teringat pada bekas murid-muridku di Sek.Keb.Bumbong Lima..Teringat sangat2...masa tu aku bekerja di Sime Darby Berhad sbg Corporate Social Responsibilty Exec, aku terlibat dalam projek Smart School di bawah koridor Utara, diorang attach aku kat SKBL,kire tugas aku kat school tu mcam cikgu jugak laa..aku ngajar murid2 yang betul2 ade masalah pembelajaran, langsung xtahu membaca, mengira dan mengenal huruf...semua subject aku ajar... pada permulaan aku hanya ngajar 5 orang murid2tahun 1 yang paling bermasalah,.kemudian ditambah plak dengan 5 pelajar tahun 3 yang bermasalah.. susah betul nak ngajar diorng & diorng nak belajar semua ni.. baru aku tahu bukan senang untuk menjadi seorang guru...tapi segala usaha menjadi berbaloi, apabila apa yang aku ajar mulai membuahkan hasil, diorng dah mula boleh membaca... Tapi kena tahan jgak la dengan perangai diorang, mcm2 telatah diorang, dipeluk, diciumnya aku, iyelaa, baru berusia 7 tahun, manja lagi... tu xmasuk yang hyperactive...sampai jenuh aku nak ngejar diorang..tapi sekarang aku merindui saat itu... lama betul aku meninggalkan skbl..terlalu banyak kenangan aku dengan murid2 serta guru di skbl.. diorang paggil aku Cikgu Zu.. rasa berbangga pegang title cikgu tu..... since kite dah penah jadi guru...sampai bile2 anak murid akan pggil cikgu...Dalam Facebook aku, penuh dengan anak murid aku, yang masih ingtkan aku, walaupun aku dah lama meninggalkan skbl...rasa bangga pun ada...Ada sorang anak murid aku ni, siap kata kat aku, cikgu dtg la balik kt skbl.. rindu sngt kt cikgu...aku kata dkat dia,kan ade cikgu sime darby yang lain... dia kata xsama ngan cikgu.. aduhhh.. rasa bangga ada.. rasa sedey xdapat bersama pun ada...Aku rindukan saat2 ketika di SKBL...tapi apakan daya, bukan rezeki aku untuk tinggal lama di sana...aku sentiasa teringat kenangan ku bersama murid2..tahun 1CEMERLANG,1BESTARI, 2 CEMERLANG, 2 BESTARI, 3CEMERLANG, 3 BESTARI,4 CEMERLANG,4 BESTARI....Sampai la ke tahun 6.... teringat aku mase ngajar murid-murid tahun 3 cemerlang,, nakal betul diorng...biasalaaa..budak2 bising xtau nak kata la..sampai laa aku dok diam aje.. bila aku dok diam aje.. trus diorng diam,, pastu dtg seorang murid kata kat aku, cikgu marah ka? cikgu merajuk ka?kami mintak maaf cikgu... ni Kimi punyer pasal laa sampai cikgu marah....diorang siap pakat nak pujuk aku.. sampai aku punyer pencilcase pun nak angkat letak kat bilik guru...kadang2 bila aku teringat balik, moment2 tu, terasa kerinduaan ku pada alam persekolahan di SKBL....terlalu bnyk kenangan ku di sana...aku rindukan SEKOLAH KEBANGSAAN BUMBONG LIMA,KEPALA BATAS.

Anak2 murid tahun 1 Cemerlang...Cikgu rindukan kamu...dah 5 tahun cikgu tinggalkan kamu semua

Diorang pantang kata nk tangkap gmbar... mcm2 aksi yang diorng nk buat..hehehhe
Ni fami... antara 5 orang pelajar tahun 1 yang aku berikan penumpuan khas...
Ni sorang lagi, anak murid ku, namanya Atikah...aku sayang sangat kat dia,,sepatutnya, xleh laa ada perasaan pilih kasih ..tapi sayang aku kat dia sampai ke hari ni.. nakal dia..aduhh..xtau nak kata laaa..tapi yang buat tersentuh setiap kali aku dengan 5 orang murid tahun 1 ni, dia akan cium aku..peluk aku..lompat atas aku..manja betul dia..teringat aku kat dia.. bila aku dapat tau, dia dapat membaca dgn menulis, air mataku mengalir tanpa ku sedari...Perasaan yang sngt indah pada masa tu.
Peace No war
Masa ni, bawak murid2 tahun 6 tahun 2007 melawat sekitar Kl..bagi diorang rasa seronok..yang Cun tu teacher rozita, merangkap best frenz aku mase kat Bumbong Lima.. byk cite yang kami share bersama...Thanks Kak ita....sudi share masalah bersama...

KENANGAN DI SKBL,KEPALA BATAS,PULAU PINANG

Nota: Nasib baiklah adik aku simpan semua picture dalam Folder D... kalo x, berkubur lah kenangan ku di SKBL.

Comments