Koey Teow Goreng Basah

1
Koey Teow goreng basah.. makanan kegemaran adikku yang kedua...dia cukup suka koey teow goreng basah ni, siap dia makan dengan gigit cili padi...suka sangat dia dengan Koey teow Goreng ni..tambahan pulak makan waktu panas2..hehhehe..mau melecur lidah dia... penah aku masak awal pagi untuk sarapan.. punya laa nak diorang makan panas2 N nak nampak basahnya..abih adik2 aku kena kejut dengan aku, aku menjerit suh diorang mai makan pagi2 buta..hehehhe...


Sumber: Bonda


Berikut resipi Koey Teow Goreng Basah:-


Bahan-bahan


1 Paket Koey Teow
Cili Kering Kisar
Bawang Putih
Bawang Merah
300gm Taugeh
1 mangkuk kecil Kucai
15 ekor Udang Sederhana Besar
3 Biji Telur
kicap pekat
Sos cili
Garam Secukup rasa
1 1/2 camca besar Gula
2cawan Air


Cara-caranya


1. Tumiskan bawang putih sehingga kekuningan.
2. Masukkan Cili kisar,gula, garam, sos cili serta kicap. Pastikan semua bahan-bahan tersebut masak.
3. Setelah  bahan-bahan tersebut masak, masukkan air dan seterusnya koey teow..
4. Masukkan udang, udang tidak perlu masak terlalu lama
5.Masukkan Kucai, dan taugeh
6. Akhir sekali masukkan telur yang dipukul terlebih dahulu.. letakkan telur yang dipukul tersebut dikeliling kuali...dan kacau sehingga telur masak.. 
7. Siap untuk dihidangkan.




p/s:buat yang xsuke taugeh..xpayah la letak...tapi family aku ni..lagi byk taugeh lagi diorang suker.hehehhehe...Jom makan



Comments