Tiramisu

Hari ni, aku bercadang nak buat Tiramisu, aku baru je dapat resipi ni dari blog Chef Hanieliza, nampak simple & xperlu banyak sgt bahan2 nye...Kira nie percubaan pertama aku untuk menyiapkan resipi Kek Tiramisu ni,adik kedua aku ni, nak mintak aku bekalkan sesuatu yang special untuk kawannye,so terfikirlah aku nk buat Tiramisu Kek ni memandangkan xdelaa nampak susah sgt... 


Bahan 
1 gulung kek swiss roll kopi-aku gantikan dengan swiss roll Mocha
250 gm keju cream [philidephia]
150 ml Whipping Cream..resipi asalnya Plain Yogurt
1/2 cawan gula
5 sudu besar lemon [ambil jusnya]
serbuk nescafe-aku letakkan serbuk Koko

Larutan Agar-agar -aku gantikan dengan gelatin
1/4 cawan air panas
1 sudu kecil serbuk Gelatin Halalgel

Cara 
1. Kek swiss roll dihiriskan nipis.
2. Masakkan larutan agar-agar sehingga mendidih.
3. Pukul keju, gula dan yogurt sehingga gebu.
4. Masukkan perahan jus lemon dan kacau lagi.
5. Masukkan larutan  gelatin 
dan kacau rata.
6. Susunkan hirisan kek dalam bekas kaca atau gelas.
7. Tuangkan adunan keju dan rata.
8. Letakkan lagi hirisan kek dan tuangkan lagi adunan keju tadi.
9. Ayakkan serbuk nescafe dan sejukkan sebelum dihidangkan

So inilah hasil nya..


Creammy N Moist.. 
Try it.. N u will Love it....

Gambar yang aku Upload  Di atas ni semua untuk Keluarga aku, untuk kawan adik aku ni, aku letakkan dalam tupperwear die....eemmm dulu die ade kasi makanan dekat adik aku ni, rajin orangnye...so sebagai membalas balik ape yang diberikannya, aku buat Tiramisu ni khas Buat adik Maizun .....
View dalam tupperware






Comments