Friday, February 11, 2011

Soto Ayam

Rasanya dah seminggu aku xupdate blog aku ni... Malam ni aku luangkan masa yang ada untuk aku masukkan resipi yang selalu aku buat serta yang menjadi kegemaran seisi keluargaku terutama adik keduaku...adikku suka sgt makan soto ni.. tp die lebih suka makan koey teow soto, berbanding dengan nasi impit...InsyaAllah, makan sekali sampai bila2 teringat punyer...hahahha ..perasan tulll....



Bahan-bahannya

Bahan Sup

1 ekor ayam-dipotong kecil2
5 biji bawang besar(sederhana besar)
8 ulas bawang putih
3 biji buah keras
1 camca besar jintan putih 
1 1/2 inici halia
3 camca besar rempah sup adabi
1 camca besar serbuk  lada hitam
garam secukup rasa
serbuk perasa
kulit kayu manis
buah pelaga
bunga lawang
1 1/2 jag air
Daun Sup
bawang goreng
Fucuk(rendam sehingga lembut)
sedikit minyak untuk menumis


cara membuatnya

1.Kisarkan bawang merah, bawang putih,buah keras,halia beserta dengan jintan putih.
2. Masukkan sedikit minyak ke dalam periuk, bila sudah panas, tumiskan rempah tumis seperti kulit kayu manis, bunga lawang,buah pelaga, kemudian masukkan pula bahan yang telah dikisar tadi,rempah sup dan lada hitam ke dalam periuk, masak sehingga rempah ratus masak, kemudian masukkan ayam yang dipotong kecil ke dalam rempah tersebut.gaulkan...biarkan seketika,bila agak mesra rempah dengan ayam tersebut masukkan air k dalam periuk.
3. Bila sup mulai mendidih masukkan garam secukup rasa serta bahan perasa ke dalam sup tersebut.
4. Setelah mendidih, masukkan fucuk,daun sup serta bawang goreng, biar seketika, kemudian, siap untuk dihidangkan.


Cara membuat Bergedil

Bahan-bahan

6 Biji Ubi Kentang
3 ketul isi Ayam  dan dicincang/Daging Cincang
Lada Hitam
Cili Padi
Daun Sup dan Daun Bawang
Bawang Gorang
Telur
Sedikit Tepung Gandum
sedikit garam
Minyak untuk menggoreng

Cara Membuatnya
1. Rebuskan ubi kentang yang telah dikupas kulitnya bersama-sama dengan sedikit garam
2. Setelah empuk ubi tersebut, kemudian lecekkan ubi tersebut.
3. Kemudian masukkan, sedikit tepung, Ayam cincang,cili padi,Daun sup & Daun Bawang,   Bawang Goreng dan Gaulkan.
4.Setelah rata kesemua bahan masukkan lada hitam, terpulang kepada anda, sekira ada sukakan pedas bolehlah banyakkan lada hitam.
5. Setelah itu bentukkan adunan BERGEDIL tersebut.
6. Setelah dibentuk celup ke dalam telur yang telah dipukul
7. Kemudian gorengnya sehingga masak.

Cara membuat Sambal kicap

Bahan-bahannya
Cili padi- ikut selera anda sekiranya ada sukakan pedas lebihkan cili padi
Bawang putih
Kicap
Gula
Garam secukup rasa
bawang goreng
Sedikit air

Cara membuatnya..
1. Masukkan semua bahan tersebut dalam pengisar, kisarkan sehingga halus
2. Masakkan di atas api yang sederhana.

Hidangkan  bersama-sama nasi impit, mee, bihun ,atau koey teow

Bahan Hiasan Tambahan
Isi ayam yang dicarik-carikkan
Su'un Goreng
Kacang Goreng,
Bawang Goreng,
Daun Sup dan Daun Bawang.

Inilah hasil yang x seberapa... tp aku hanya buat koey teow soto je... bahan hiasan pun xdelaa aku masukkan semua.Aku xmasukkan fucuk, carik ayam,kacang dengan Su'un.tapi InsyaAllah sedap.. baru2 ni aku dapat tempahan soto ni daripada akak yang penah keje kt ofis aku ni,katanya untuk majlis harijadi anaknya. Dia kata asyik teringat2 je... tp disebabkan faktor kawasan yang gak jauh, aku terpaksa menolak tempahan tersebut..so sorry Kak Miza.. ada rezeki saya buatkan eekkk...

 Koey teow Soto
Lebih enak kalau dimakan bersama-sama bergedil






4 comments:

azi said...

Sedapnyer Zu....
Bukan x tahu, kegemaran Kak Pah tu....eee...sedapnyer...

ZurHeritage said...

hahahaha...
xde stok lebih laaaa kak pahh..
nnti lerrr buat balikkk.....

CahayaKasihAlia said...

zu meh dtg umah aku kita wat kenduri soto...mcm sedap sgt tuuuuuux thn den

ZurHeritage said...

hehhehee..bolee ajee..hehhehehe..kena p umah hang lerr.. bru leh aku buat soto tuuuu..hehehheheheheeemm try laa buat senang je..hehhehehehe..sementara tunggu aku pi umah hang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...