Monday, January 17, 2011

Resipi untuk kawan bujang ku...Sup Sayur

Malam ni ada laaa plakk kawan kat YM tu yang nakkan resipi Sup Sayur, eeemmm nak buat macam mana orang bujang, sup sayur pun susah nak buat..hehhehehehhehehe......xpe kawan punyer pasal, aku bagi laa resipi sup sayur yang selalu aku masak ....resipi ni simple je.. tp Insyaallah sedap.....


Sup Sayur

Bahan-bahannya


1 biji bawang besar dihiris
3 ulas bawang putih
1 batang lobak merah
Bunga Kobis
Jagung muda
Cendawan tiram
Su'hun
Tauhu
Bebola Ikan
Kek Ikan
Sedikit Isi Ayam
sedikit Halia
Kulit Kayu Manis
Garam 
Bahan perasa
Minyak untuk menumis
Air secukupnya
Daun sup dan daun bawang


Cara membuatnya


1. Panaskan sedikit minyak, tumiskan bawang merah,bawang putih ,halia dan kulit kayu manis.
2. selepas itu masukkan ayam, dan bila agak masak masukkan air,garam dan bahan perasa secukupnya,
3. Kemudian masukkan lobak merah, jagung muda dan bunga kobis, 
4. Setelah itu masukkan bebola ikan, kek ikan serta tauhu..
    masak seketika
5. Kemudian masukkan cendawan tiram, Su'un dan akhir sekali masukkan daun bawang dan sup..
6. Siap untuk dihidangkan.


p.s:Buat geng bas sekolah ,kalo malas nk beli ayam guna aje ikan bilis pun sodapp.. save budget untuk akhir bulan.. dan yang penting masakan diet..hehhehehehe

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...